Sektörde en çok karşılaştığımız sorulardan biri de "senarist senaryo yazıyor, yönetmen filmi çekiyor, peki yapımcı ne yapıyor?" şeklinde ifade edilebilir.
Ülkemizde yapımcı denildiğinde herkesin kafasında üç aşağı beş yukarı "para babası" bir adam şekillenir.
Uzatma Dakikaları'na göre "yapımcı" demokrasilerdeki kuvvetler ayrılığı prensibinden hareketle yasama=senarist, yürütme=yönetmen ve yargı= yapımcı benzetmesiyle ifade edilebilir.
Tam da bu noktada sanırız yapımcının film üretim sürecinin farklı aşamalarında ne iş gördüğünü yazarak anlatmak doğru bir yol olacak.
Ülkemizde yapımcı denildiğinde herkesin kafasında üç aşağı beş yukarı "para babası" bir adam şekillenir.
Uzatma Dakikaları'na göre "yapımcı" demokrasilerdeki kuvvetler ayrılığı prensibinden hareketle yasama=senarist, yürütme=yönetmen ve yargı= yapımcı benzetmesiyle ifade edilebilir.
Tam da bu noktada sanırız yapımcının film üretim sürecinin farklı aşamalarında ne iş gördüğünü yazarak anlatmak doğru bir yol olacak.
Bir film yapımını 5 ana evreye ayırabiliriz.
1. Proje
seçme
2. Geliştirme
3.
Finansman
4.
Prodüksiyon – Post Prodüksiyon
5.
Gösterim - Pazarlama – Satış
Gelin bu aşamaların her birinde yapımcının görev ve sorumluluklarına bir göz atalım.
1 - Proje
Seçme
Yapımcı'nın üzerinde çalışacağı film projesi ile ilgili seçim yaptığı süreçtir. İyi bir yapımcı proje seçerken hedefleriyle bu seçimini gerekçelendirir. Ticari potansiyeli olan bir proje mi olacak? Yoksa uluslararası prestij
kazandıracak bir proje mi? Yada yetenekli bir genç yönetmenle birkaç
filmlik bir kontrat mı? vb. Bu seçim yapımcının
kendisine gelen, okuduğu projeler arasından ve/veya bir proje
havuzundan yapılan seçimle olabileceği gibi tamamen kendine ait bir fikir/hikayeyi yazdırması
suretiyle de olabilir. Bu aşamada yapımcı genel
olarak sektörde hangi projelerin yapılıp hangi projelerin
yapılmayacağına karar veren bir “filtreleme” işlevine
sahiptir.
2 - Proje Geliştirme
Proje seçme senaryo, tretman ve hatta okunan bir
sinopsis üzerinden bile olabilir. Bunun dışında da doğal olarak fikir
sahibiyle (yazar ve/veya yönetmen olabilir) çeşitli sohbetler,
tartışmalar ve fikir alışverişleri sonucu birlikteliğin
çerçevesi çizilir. Tam da bu aşamada “proje geliştirme”
dediğimiz süreç başlar. Bu süreç yukarda belirtilen hususların
(yazılı ve sözlü unsurlar) bir proje paketi haline getirilerek üçüncü şahıslara sunulur hale
getirilmesi aşamasıdır. Proje geliştirme sürecinde yapımcı bu
proje paketini ulusal ve uluslararası karar vericilere açar ve bu
suretle proje için finansman, senaryo için danışmanlık, proje
hakkında genel görüş ve kanaatleri toplamaya çalışır. Bu aşamanın sonucunda elde edilen geri bildirim olumlu ise yapımcı
projeyi sonraki aşamaya taşır, aksi takdirde projeyi bu aşamada sonlandırır.
3. Finansman
Finansman süreci projenin gerçekleştirilmesi için
gerekli olan toplam bütçenin hesaplanması ve bu bütçenin
bulunması konusunda olası kaynakların dökümünü içeren bir "finans
planının" hazırlanması ile başlar. Finans planı her projenin niteliğine göre farklılıklar
gösterir. Ticari bir projenin finansman modeli ile ilk yönetmen filminin finansman modeli doğal olarak farklıdır. Bunlara ek olarak ortak yapımcı(lar)a ihtiyaç var
mı? Yapım takvimi ne? gibi sorular da finansman sürecinin ana eksenini oluşturur.
Yapımcı bu süreçte finansman planını hazırladıktan sonra bu
kaynakların elde edilebilmesi için gerekli faaliyetleri yürütür.
(fon başvurularının yapılması, sponsor ve ortak yapımcılarla
görüşmeler vs.). Tüm film sürecinin en yoğun ve zahmetli kısmı
genelde finansman sürecidir ve çeşitli stratejik kararlar
gerektirir. Nakit akışı mevcut proje takvimini sıkıntıya
sokmayan bir durumda mı? Bütçede açık veya finanse edilemeyen bir kısım
var ise hangi kalemler ne şekilde azaltılabilir? Projenin finansman
sürecini uzatmak mı yoksa özkaynak yatırımı yapmak mı
gerekiyor? vs..
4. Hazırlık – Prodüksiyon – Post Prodüksiyon
Finansman sürecinin sona ermesinin ardından ön hazırlık süreci
başlar. Ön hazırlıkta yapımcı tarafından filmin haftalara
bölünmüş nakit akışı oluşturulur, ekip ve ekipman ile ilgili
görüşme ve anlaşmalar yapılır, sözleşmeler imzalanır.
Prodüksiyon sürecinde yapımcı filmin çekim sürecinin
oluşturulan bütçe ve nakit akışı ile uyumlu gerçekleşip gerçekleşmediğini,
çekimlerin çekim takvimi doğrultusunda devam ettiğini gözlemler. Post prodüksiyon sürecinde ise
yürütülen teknik işlemlerin filmin takvimi ve bütçesi dahilinde
gerçekleştirilmesini gözetir. Filmin önceden belirlenmiş bir
vizyon tarihine yetiştirilmesi, yaklaşmakta olan önemli bir
festivalin başvuru ve/veya gösterim tarihine yetiştirilmesi gibi unsurlar burada devreye girir. Bu
süreç daha önce alınan finansman kararlarına bağlı olarak
filme ek mali kaynak yaratmak için gerekli faaliyetlerin yürütülmesi
çalışmalarını da içerebilir.
5.
Gösterim - Pazarlama – Satış
Bu süreç yapımcının filmin ticari faaliyete konulması için
gerekli faaliyetleri yürüttüğü süreçtir. Filmin
nerede, nasıl, kime sunulacağı ile ilgili kararların alındığı
bu süreçte yapımcı çeşitli kararlar verir ve bu kararlar ile
ilgili işlemleri yürütür, sözleşmeleri imzalar. Film hangi
festival veya festivallerde gösterilecek? Hangi satış şirketleri
(sales agent) ile irtibat kurulacak? Hangi dağıtım şirketi ile
anlaşılacak? Hangi tarihte gösterime girecek? Nasıl bir tanıtım
stratejisi izlenecek? Hangi televizyon kanalları ile görüşülecek?
Vs.
Burada yazılanlardan anlaşılacağı üzere yapımcı film üretimi sürecinde en uzun mesaiye sahip kişidir. Film yapım sürecinin karar verici organıdır. Deneyimli bir yapımcı çok fazla sayıda stratejik kararı çabuk verebilen kişidir. Bu kararların doğruluk oranı deneyim ve bilgi birikimiyle doğru orantılı olarak artar.
Yazının sonunda umarız okuyucunun gözünde "film yapımcısı" konusu netleşmiştir. Dikkat ederseniz film yapımcısı olarak özellikle vurguluyoruz. Çünkü reklam yapımcısı ve televizyon yapımcısı gibi diğer dallardaki yapımcıların görev ve sorumlulukları farklılık gösterir.
Burada yazılanlardan anlaşılacağı üzere yapımcı film üretimi sürecinde en uzun mesaiye sahip kişidir. Film yapım sürecinin karar verici organıdır. Deneyimli bir yapımcı çok fazla sayıda stratejik kararı çabuk verebilen kişidir. Bu kararların doğruluk oranı deneyim ve bilgi birikimiyle doğru orantılı olarak artar.
Yazının sonunda umarız okuyucunun gözünde "film yapımcısı" konusu netleşmiştir. Dikkat ederseniz film yapımcısı olarak özellikle vurguluyoruz. Çünkü reklam yapımcısı ve televizyon yapımcısı gibi diğer dallardaki yapımcıların görev ve sorumlulukları farklılık gösterir.
teşekkürler
YanıtlaSil