28 Nisan 2013 Pazar

Telif Hakları Ödülleri


Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından "Dünya Fikri Mülkiyet Günü" olan 26 Nisan 2013 Cuma günü İstanbul Kongre Merkezi’nde düzenlenen bir tören ile dağıtılan “1. Telif Hakları Ödülleri”' sahiplerini buldu.

Fikri mülkiyet haklarına olan ilgi ve dikkati yoğunlaştırmak üzere Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü’ne (WIPO) üye ülkeler tarafından ilk olarak 2000 yılında kutlanmaya başlanan “Dünya Fikri Mülkiyet Günü”, o tarihten buyana her yıl dünyanın farklı yerlerinde çeşitli etkinlik ve kampanyalarla kutlanıyor.

Bakanlık tarafından bu yılki ana teması “Toplumsal Duyarlılığa Katkı” olarak belirlenen ödüllere kültür hayatımıza katkıları nedeniyle Orhan Gencebay, Ayşe Kulin, İskender Pala, moda tasarımcısı Mehtap Elaidi, Kral Tv-Doğuş Yayın Grubu, Anadolu Üniversitesi ve İstanbul Emniyet Müdürlüğü layık görüldü.

Törende ayrıca "Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü" (WIPO) tarafından Yılmaz Erdoğan ve ressam Eşref Armağan'a "WIPO Yaratıcılık Ödülü" verildi.

Uzatma Dakikaları olarak bakanlığın telif hakları ile ilgili duyarlılık oluşturma çalışmalarına başlamasını olumlu buluyoruz. Ancak gecede fikri mülkiyet konusunda geleceğe yönelik tek cümle söylenmemesini ve emniyet genel müdürü'nün telif hakları konulu bir törende ödül almasını yadırgadığımızı da belirtelim. 







21 Nisan 2013 Pazar

Şu Copyright Levy Dedikleri





Copyright Levy sinema sektörümüzde pek konuşulmayan, daha doğrusu ne olduğu pek bilinmeyen bir kavram.

Bizdeki adıyla "Özel Kopyalama Harcı" Dvd, Cd, Harici Sabit Disk, Usb vb. içerik depolamaya yarayan araçlar ve kayıt yapmaya yarayan video kayıtçıları, cd-dvd yazıcıları vb. cihazların ithalatçılarından alınan bir harç bedelini ifade ediyor. 

Çıkış mantığı da şu: DVD, sabit disk vb yardımıyla film, müzik gibi telifli içerikler  kaydediliyor, çoğaltılıyor veya depolanıyor. Madem öyle biz de bu teknolojik medyaları ithal edenlerden belli bir pay alıp bu gelirleri de "içerik üretenlere" dağıtalım. 

Bu uygulama ile pratikte yasadışı kopyalama sonucu oluşan eser sahiplerinin kayıplarının bir ölçüde telafi edilmesi amaçlanıyor.Özel Kopyalama Harcı teknik olarak bir vergi değil. Çünkü vergi devlet kurumları tarafından toplanırken copyright levy telif birlikleri ve meslek örgütleri tarafından tahsil ediliyor.

Elbette özel kopyalama harcı uygulaması dikensiz gül değil. Öncelikle bu şekilde toplanan paranın nasıl bir mekanizmayla kimlere dağıtılacağı sorunu var. Bu konuda neredeyse her ülkede farklı bir sistem ve tarife mevcut. Bazı mecralar ise şimdilik sisteme dahil değil. (örneğin cep telefonları özel kopyalama harcı sistemine dahil değil, usb bellekler de bazı ülkelerde kapsam dahilinde iken bazı ülkelerde dışarda tutulmuş.) Depolama aracının kapasitesi baz alınarak fiyatlandırma pek adil değil. DVD sadece bir filmi saklamak için kullanılabileceği gibi yüzlerce şarkı da içerebiliyor. Ve tabii bu tarz harici diskler ve flaş belleklerin sadece data saklamak için de kullanıldığını biliyoruz, ki data telifli bir malzeme değil.

Her ne kadar sistem mükemmel değilse de bu kalemde toplanan gelirler ile uygulamanın olduğu ülkelerde içerik üretenler için hatırı sayılır bir gelir üretilebilmiş, çeşitli yatırımlar yapılabilmiş.

Peki ülkemizdeki durum ne?

Aslında mevcut Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu'nda özel kopyalama harcı uygulaması var. Bu harç Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından yıllardır toplanıyor. (biliyorum, bu vergi değil demiştim, ama bizde devlet topluyor!...)

Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu yakında yenilenecek. Yeni yasa taslağına göre “özel kopyalama harcı gelirlerinin %30’luk kısmı içerik üreten hak sahiplerine dağıtılmak üzere meslek birliklerine verilecek. Meslek birlikleri halen bu oranı arttırabilmek için ciddi pazarlık halindeler.

Son yapılan çalıştayda bakanlık yetkilileri 2011'de toplanan toplam özel kopyalama harcının toplaminin 20 Milyon TL civarında olduğunu ifade etmişlerdi. Sinema Destekleme Fonu tarafından dağıtılan yıllık toplamın 10 Milyon TL civarında olduğu düşünülürse bu Copyright Levy tartışmalarının ve pazarlıklarının sektör için ne kadar önemli olduğu anlaşılır.

Elbette bu yolla toplanan ve dağıtılan para miktarı kadar parayı kimin topladığı da önemli. Uzatma dakikaları Copyright Levy'nin sektördeki telif birlikleri tarafından toplanması gerektiğini ısrarla savunuyor.

Kopyalama harcının meslek birlikleri tarafından sevk ve idare edilmesi sektöre dinamizm kazandıracağı gibi bu kaynak girişi ile telif birliklerinin ekonomik, hukuki ve teknolojik alt yapıları oluşturması mümkün olacak. Bu bileşenlerin olduğu bir endüstride hak takiplerinin de layıkı ile yapılabilmesini sağlanacaktır.

1 Nisan 2013 Pazartesi

Edward Burns: Mikro bütçeli film nasıl yapılır?


Edward Burns mikro bütçeli filmlerini dijital mecraları kullanarak dağıtan bir yönetmen, yapımcı ve oyuncu.

Sizlerle Ed Burns'ün kendi yapım ve dağıtım deneyimlerini anlattığı son röportajlarından birini paylaşmak istedim.

Bizim de kanayan yaramız olan finansman dertleri ve gittikçe artan vizyon sorunumuzdan hareketle röportajın ilgi çekeceğini düşünüyorum.

Uzatma Dakikaları'nda meselelere biraz da bu yönde kafa patlatan içerik paylaşmaya devam edeceğiz.